Inhoud:
Wanneer een openbaar evenement zoals een festival of stadsfeest wordt getroffen door een crisis, is al snel een vorm van bestuurlijke betrokkenheid vanuit de gemeente nodig. Dit blijkt wel uit recente voorbeelden in de provincie Noord-Brabant, zoals een instortende tent door storm bij het Rebirth festival, wateroverlast bij Dominator en Intents 2024, dodelijke slachtoffers op Decibel Outdoor en Awakenings in datzelfde jaar, en de afgelasting van verschillende carnavalsoptochten van enkele jaren eerder.
Waar de gemeente in de vergunningverlening het uitgangspunt hanteert dat de organisator primair verantwoordelijk is voor de veiligheid, komen er bij een crisis dusdanig veel belangen bij elkaar dat eenzijdige besluitvorming over de noodmaatregelen en de crisiscommunicatie vanuit een organisator ongewenst is. Dit wordt onderschreven door verzekeraars, maar wordt ook veroorzaakt door de directe roep om verklaring en verantwoording vanuit media en politiek.
Tijdens deze training zetten we burgemeester in een bestuurlijke doorleefsessie waarin onder tijdsdruk beslist moet worden. Strategische dilemma’s die aan bod kunnen komen zijn bijvoorbeeld: wel of niet de media informeren, afgelasten of doorgaan, actief ondersteunen van de crisisbeheersing met inzet van politie of bevolkingszorg, bestuurlijk interveniëren op private sectoren zoals openbaar vervoer of beveiliging.
We bouwen een scenario op aan de hand van vooraf geïnventariseerde oefendoelen die de gemeente zelf aandraagt. OF We bouwen een scenario op aan de hand van lessen uit de praktijk. In dat geval zijn het gestandaardiseerde scenario’s van fictieve evenementen die qua aard en omvang herkenbaar zijn binnen de regio.
Leerdoel:
Deze sessie zoomt in op de strategische besluitvorming die burgemeesters tegen kunnen komen wanneer er een crisis ontstaat op een evenement.
Doelgroep:
Naast de burgemeester, worden de deelnemers geselecteerd aan de hand van de gekozen scenario’s. Dit zijn in de basis:
- De leden van de lokale driehoek;
- Een oefenstaflid dat de rol van evenementenorganisator speelt;
- Een betrokken wethouder (optioneel);
- Een vertegenwoordiger van de veiligheidsregio op het niveau ROL of Leider CoPI;
- Een tot drie ambtelijke ondersteuners: bestuurlijke adviseurs en/of adviseurs openbare orde en veiligheid of vergunningverleners.
Bijzonderheden:
De trainer heeft van tevoren contact met de burgemeester en de AOV/ACB/ARB om nader af te stemmen over inhoud en niveau van de oefening.