Inhoud:
In deze training leer je wat de maatschappelijke impact is van het samen optreden van de hulpverleningsdiensten en hoe het begrip van impact helpt in de oordeelsfase van BOB. Tenslotte leer je hoe je maatschappelijke impact kan toepassen in het scenariodenken, zodat je beter bent voorbereidt op escalaties.
Leerdoel:
Inzicht in welk maatschappelijk resultaat bereikt kan worden door een inzet van de hulpverleningsdiensten. Het verbeteren van de “Oordeelsfase” in het BOB proces, met behulp van het inzicht in de maatschappelijke impact. Met behulp van scenariodenken beter voorbereidt zijn op escalaties.
Voorwaarde voor deelname:
Voorafgaand aan de training dient een E-learning module te worden gevolgd.
Na afloop kunt u de samenvatting van de training raadplegen.
Voorbereiding training
De voorbereiding bestaat uit drie stappen:
- Introductiefilmpje kijken (4 minuten).
- Bekijk de impact – criteria hieronder, kijk naar de vragen en neem de antwoorden mee naar de training.
- Denk na over de volgende vraag: heb jij een incident meegemaakt waarbij je achteraf gezien de impact hebt onderschat? Deze bespreken we tijdens de kennismaking.
Impact criteria
Tijdens de crisis staan er belangen op het spel. Deze zijn als impact – criteria hieronder verder uitgewerkt:
Gezondheid
- Doden, gewonden.
- Primaire levensbehoeften: warmte, drinken, eten, slaap.
- Geestelijke gezondheid, privacy, bewegingsvrijheid, voorkomen van stress en trauma.
Sociale kapitaal
- Vertrouwen in bestuur en rechtsspraak.
- Contact met en vertrouwen in vrienden, familie, collega’s en buren. Terug kunnen vallen op je netwerk.
Schade
- Milieu: klimaat, biodiversiteit,
leefbaarheid en bruikbaarheid van grond, water en lucht - Economie op het gebied van continuïteit: doorgang van nijverheid, onderwijs en vermaak.
- Reputatieschade
- Materieel: levende have en goederen, erfgoed
Na het incident
Na afloop van het incident spelen drie thema’s.
- Herstel, hervatten normale gang van zeken
- Leren, waarheidsvinding, verzoening
- Verantwoorden en straffen.
Vragen
- Vraag 1: Is het lijstje compleet voor jou? Wat mis je?
- Vraag 2: Ken je een voorbeeld waarbij er gekozen moet worden tussen belangen
- Vraag 3: Ken je een voorbeeld waarbij de crisisbeheersing zelf ongewenste impact heeft?
- Vraag 4: Op welke wijze staat “verantwoorden” in de weg als je wilt “leren”?